Happy Hour Diplomacy

טל דרור

אחרי שהשיעור נגמר ניגשתי למרצה, שהיה עסוק בלסדר את הניירות שהיו פזורים על השולחן שלו במהלך ההרצאה.
"כן מה השאלה?" הוא זרק לעברי, והביט בי בחצי פה פתוח עדיין רכון מעל כל הניירות הסוררים שהסתובבו שם.
"תראה, זו שאלה קצת מוזרה." אמרתי לו בהיסוס. "בעצם, זו לא ממש שאלה. זו יותר בקשה. התקבלתי להתמחות של שלושה חודשים באו"ם בניו יורק. זה מדצמבר עד מרץ, לא סוף העולם. אני יודע שאני אפספס קצת שיעורים, אבל אני אשלים הכל! באמת! מצדי לשלוח לך דו"חות קריאה כל שבוע – כל מה שתגיד!"

המרצה חייך אלי.

"האו"ם בניו יורק הא? תן לי להגיד לך משהו. אתה הולך ללמוד בשלושה חודשים האלה על יחב"ל הרבה יותר ממה שלמדת בשלוש שנים של יחב"ל באוניברסיטה. שלח לי מייל עם כל הפרטים, אנחנו נסתדר כבר." השיחה ההזויה אך אמתית לגמרי שמתוארת פה, סיכמה את מסע התלאות הביורוקרטי שעברתי מול האוניברסיטה עד הטיסה. כל הסיפור הזה התחיל ממש עם תחילת הסמסטר, כשהתגנבה לאוזניי שמועה שהמשלחת הישראלית לאו"ם מגייסת מתמחים לתקופות קצרות של כמה חודשים.

המיקום: מטה האו"ם, מנהטן, ניו יורק סיטי.

תחילת עבודה: מידית.

השגריר רון פרושאור נושא דברים בפני מועצת הביטחון.

השגריר רון פרושאור נושא דברים בפני מועצת הביטחון.

אז מידית זה לא היה. החודש הכי ארוך בחיים שלי עבר בין היום שבו סיימתי להגיש את כל הטפסים הנדרשים לקבלת האישור הביטחוני ועד שהוא התקבל. ארבעה ימים ארוכים לא פחות עברו מרגע הפקדת הדרכון שלי במשרד החוץ ועד שאספתי אותו, עם ויזה דיפלומטית מבריקה עליה כתוב – Annotation: United Nations. לנתב"ג הגעתי שעתיים וחצי אחרי שחברים שלי גררו אותי הביתה ממסיבת הפרידה, ובלי לשים לב נחתתי בסוף דצמבר בניו יורק סיטי לשלושה חודשים שלא היה לי מושג מה לצפות מהם.

אז מה בדיוק אני עושה פה?

שאלה טובה. שגרירות ישראל באו"ם נחשבת לגדולה ביחס לנציגויות אחרות של ישראל בעולם – היא מורכבת משבעה דיפלומטים – שגריר, סגן שגריר וחמישה 'יועצים' שלמעשה מנהלים תחומים שונים בשגרירות – כלכלה, יעוץ משפטי, מזה"ת וכד'. מסביב לדיפלומטים יש סגל של עוזרים ועוזרות, ראש לשכה, מרכז משלחת (שמהווה סוג של זרוע מתאמת בין הפעילות הענפה של כולם), כותב נאומים ויועצים שונים ומשונים. בין היתר, יש קבוצה קטנה אך איכותית של מתמחים ומתמחות – ישראלים ואמריקאים שמהווים פוּש נוסף שעוזר לסגל הבכיר בעבודה השוטפת.

אמנם ביחס לנציגויות אחרות של ישראל אנחנו נחשבים לנציגות גדולה, אבל עד שלא ראיתם את פמליית השגרירה האמריקנית לאו"ם, סוזן רייס (אין קשר לקונדוליסה) מסתובבת מאחוריה – לא ראיתם מהי נציגות גדולה באמת. יחסית לאירופאים (ולאמריקאים כמובן) אנחנו נחשבים לקטנים – אבל ההערכה לפעילות המשלחת הישראלית לאו"ם היא עצומה.

פה זה אולי המקום הכי טוב להתייחס לאחת הסוגיות הכי מרתקות של הפעילות הישראלית באו"ם – והיא העובדה שנו, איך נגיד את זה בעדינות, לפעמים יש תחושה שהיה יכול להיות יותר סימפטי לשרת בשגרירות בבור נחשים. כולנו שמענו על תופעת ה-'רוב האוטומטי' שיש נגד ישראל באו"ם, וכולנו מכירים את משפטו האלמותי של אבא אבן שהתיימר לצפות באופן מדויק בכמה קולות בדיוק תעבור החלטת האו"ם שקובעת כי כדור הארץ שטוח וישראל היא זו ששיטחה אותו – ואכן, אלו הם פני הדברים.

טל דרור ביחד עם דוברת שגרירות ישראל באו"ם. אנחנו אמנם קטנים, אבל ההערכה למשלחת הישראלית היא עצומה

טל דרור ביחד עם דוברת שגרירות ישראל לאו"ם. אנחנו אמנם קטנים, אבל ההערכה למשלחת הישראלית היא עצומה

איך זה קורה?

אפשר להסתכל על האו"ם כעל סוג של פרלמנט, אולי אפילו קצת דומה לכנסת שלנו. העצרת הכללית היא הכנסת, בה לכל מדינה בעולם יש קול אחד. מועצת הביטחון מהווה מעין סוג של ממשלה, בראשה חמשת המדינות הקבועות (ארה"ב, רוסיה, סין, בריטניה וצרפת). כידוע, החיים הפוליטיים היו מאד משעממים אם לא היו מפלגות בעולם, ואכן המקבילה האו"מית של מפלגה היא ה-'קבוצה האזורית  אליה משתייכת כמעט כל מדינה בעולם. יש 'מפלגה' שמורכבת ממדינות מזרח אירופה (בראשות רוסיה), יש 'מפלגה' שמורכבת מהמדינות האפריקאיות, ויש את ה-'מפלגה' אליה משתייכת ישראל. קבוצת המדינות (WEOG (Western European and Others Group קיבלה את ישראל לשורותיה רק בתחילת המאה ה-21. עד אז היינו הומלסים, ובמטפורה ישראלית למדי אפשר להגיד שלא היינו עוברים את אחוז החסימה.

לא סתם שגריר ישראל הראשון לאו"ם, אבא אבן, הצליח לחזות במדויק את תוצאות הצבעה על כך שכדור הארץ שטוח וישראל היא זו ששיטחה אותו – אכן קיים 'רוב אוטומטי' מובהק שמורכב מ-22 מדינות הליגה הערבית, המהוות חלק ממעל ל-50 מדינות הגוש האסלאמי, שמהוות כוח משמעותי מאד בגוש המדינות הבלתי מזוהות שכולנו זוכרים משיעורי מבוא ל בשנה א'.

קצת על ההתמחות

כרגע יש שני מתמחים ישראלים בשגרירות – אני ובחורה נוספת מהחוג ליחב"ל (תואר שני) בשם נעמה. נעמה עוסקת בעבודה השוטפת מול סוכנויות האו"ם השונות, והעבודה שלה מעניינת מאד אבל דורשת המון המון סבלנות. השבוע היא ניסחה את עמדת השגרירות הרשמית בנושא מסוים, שנשלחה לאחר מכן למשרד החוץ בארץ על מנת לעבור סדרת התייעצויות בדרגים הכי גבוהים, ואז התוויית מדיניות חזרה אלינו על סמך ההמלצות.

אני עוסק בנושאים אחרים לגמרי – אני עובד יחד עם דוברת השגרירות, חיית תקשורת מהמוכשרות שיש בארץ ואדם פשוט נהדר. אני עוסק בנושאים של תקשורת 'נכנסת' (סקירות תקשורתיות יומיות לשגריר ולשאר המשלחת למשל) וגם על תקשורת 'יוצאת' – ניסוח ההודעות לתקשורת שאנו מוציאים על פעילות המשלחת או סקירה תקשורתית על מדינה כזו או אחרת שיש לנו בה עניין.

השעות הן שעות מטורפות – אני קם כל בוקר ב-6 וחצי ובד"כ לא חוזר הביתה לפני 20:00 בערב. הלו"ז שלי מגוון ונע ונד בין לשבת על המחשב במשרד ולמרקר ידיעות חשובות ועד להצטרפות לפמליית שגרירנו באו"ם, רון פרושאור לעמידה מול מועצת הביטחון, דיפלומטים אחרים או קבוצות תורמים וידידי ישראל. גם בסופ"שים אני נאלץ לקום מוקדם כדי להעביר סקירה יומית או לעזור פחות או יותר בכל מה שצריך כי העבודה פה פשוט לא נגמרת.

מכתב אישי לבאן קי-מון

מכתב אישי לבאן קי-מון

אז מעבר לעובדה שכל יום אני לומד משהו חדש ושהעבודה פה מרתקת אותי, ניו יורק היא עיר מדהימה לגור בה. בעלי הפאבים באזור מטה האו"ם עלו על קונספט גאוני – Happy Hour בין 17:00 – 19:00, בדיוק השעות בהן מיטב הדיפלומטים המעונבים יוצאים מהשגרירויות ומהמטה. השעות האלה, בהן תוכלו לראות חליפות אפנתיות  שפמים ולהריח את מיטב הבשמים מאפשרות מקום מפגש בלתי פורמלי לדיפלומטים, יועצים ומתמחים מכל העולם. אדם חכם לימד אותי שבבארים האלה קורות כל ההחלטות החשובות, ותחת מעטה האלכוהול ב-3$ מדינות מחליטות לגבי עמדתן סביב סוגיה כזו או אחרת. הכינוי שהוטבע למנהג המגונה הזה הוא Happy Hour Diplomacy. מומלץ בחום.

3 מחשבות על “Happy Hour Diplomacy

  1. תודה טל
    האם תוכל להרחיב על נושא "בור הנחשים" מעבר ללאשר את עצם קיומו ? כלומר – במה מתבטאת הנחשיות ?
    האם יש לך(או לכם) קשר כלשהו עם נציגים\עובדיהם ממדינות ערב ? למשל ב happy hour Dip' ?

להשאיר תגובה

