הוותיקן – את מי זה מעניין?!

סלבה גודקין

לפני כחודש ימים, נבחר במדינת הוותיקן מנהיג חדש לכנסייה הקתולית, האפיפיור ה-266, פרנסיסקוס. מאז התפטרותו של קודמו בתפקיד האפיפיור בנדיקטוס ה-16, תהיתי, מדוע בכלל מרבים אמצעי התקשורת השונים בעולם לסקור בכזאת הרחבה את התפטרותו ואת עתיד הכנסייה הקתולית? מילא אמצעי התקשורת בעולם, אך גם בארץ לא עברו ימים רבים ברצף, עד אשר עלתה לה כתבה חדשה מהוותיקן הישר לתוך עיתוני ארץ הקודש. לא צריך להיות תלמיד שנה ב' (כמוני) בחוג ליחסים בינלאומיים כדי להבין שהוותיקן של היום אינו הוותיקן של פעם, והשפעתו על העולם כיום מזערית לעומת השפעתו בימים ימימה. אם כן, איזה תפקיד ממלאת כיום מדינת הוותיקן והאפיפיור העומד בראשה?

חורחה מריו ברגוליו - האפיפיור פרנציסקוס.

חורחה מריו ברגוליו – האפיפיור פרנציסקוס.

            מסקירה קצרה אודות המדינה השוכנת בלב בירת איטליה ניכר כי פעילותיה לא תמו בימי הביניים והרנסנס ואפילו במאה ה-20 נצפתה עשייה פוליטית מסוימת. האפיפיור פיוס ה-11 גינה את הפאשיזם באיטליה ואת הנאציזם בגרמניה, בעקבותיו הלך גם יורשו פיוס ה-12. מנהיגי הכנסייה הקתולית במאה הקודמת עשו כל שביכולתם למנוע את מלחמות העולם, גם אם המניע היה הפחד שהצטרפותה של איטליה למערך המלחמה תוביל לנתק בין הקתולים משני קצוות הניצים לותיקן. כמו כן, מנקודת מבט יהודית ניתן לציין את הגינויים שנשמעו לכיוונו של האפיפיור פיוס ה-12 על שלא עשה מספיק להצלת היהודים בשואה. גינוי זה יכול במידה מסוימת להראות כי פעם אכן הייתה הכרה באפיפיור ככוח משמעותי בזירה הבינלאומית (אגב, גינוי שכזה לא הוכוון כנגד מנהיגים אחרים בעולם, שלא עשו יותר ממנו, וכלל לא בטוח שהטענות נגדו היו מוצדקות). מהכתוב לעיל ניתן לראות כי הוותיקן היה פעיל במאה האחרונה וניצל את כוחו על מנת לקדם מהלכים פוליטיים שונים, וכאשר לא השתמש בסמכויותיו והשפעתו גונה נחרצות על כך – מה שמראה על הצפייה ממנו ברמה הבינלאומית.

            על אף כל האמור לעיל, כיום המצב קצת שונה. הנצרות עם הזמן הופכת לפחות ופחות רלוונטית בעוד הליברליזם וההומניזם מפתים יותר. תחומים כגון, נישואים חד-מיניים, הפלות, שימוש בקונדומים וכד' נראים כדברים לגיטימיים לכל דבר בעולם המערבי, וזאת כמובן, על אפה וחמתה של מדינת הוותיקן. למרות ה-1.2 מיליארד מאמיניה ברחבי העולם, הוותיקן מאבד מכוחו ככל שהזמן עובר. מרכז האמונה עובר בהדרגה מאירופה, מרכזה המסורתי, לאפריקה ודרום אמריקה (משם גם מגיע האפיפיור החדש). עם זאת, הפוליטיקה הבינלאומית איננה נשלטת מהמדינות האחרונות, אלא מאירופה ומארצות הברית – שם הליברליזם משמעותי יותר מהנצרות. אך מנגד, לא ניתן להתעלם מהעובדה שארצות הברית עדיין המדינה הנוצרית הגדולה בעולם (למרות שרובם פרוטסטנטים) עם 72 מליון מאמיניה. מספר שכזה אמור להשפיע לפחות כמו הלובי היהודי עם מספר מאמינים קטן בהרבה. עובדה זו הייתה אמורה להציב את מדינת הוותיקן בעמדה טובה בהרבה ממיקומה כיום בזירה הבינלאומית. אך די להסתכל על העובדות מקרוב ונגלה כי גם אותם עשרות מליוני מאמינים בארצות הברית, רובם, רואים באפיפיור לא יותר מסמל. הם אינם תומכים ברוב דרישותיהם השמרניות של הוותיקן בנושאים כגון הפלות, מין לפני החתונה, נישואים חד-מיניים וכד' ולמעשה הם הרבה יותר ליברלים משאר המאמינים הקתולים בעולם ונוטים יותר לסוגיות הסוציו-אקונומיות וצמצום הפערים החברתיים בעולם.

קריית הותיקן.

קריית הותיקן.

            מכל האמור לעיל ניתן להסיק כי הוותיקן, כמובן, לא יהפוך להיות הגמון או אפילו שחקן משמעותי בעיצוב המדיניות הפוליטית הבינלאומית. עם זאת, יש לוותיקן פוטנציאל אדיר להפוך למעין ארגון על-לאומי לצרכים הומניטריים בעולם. 1.2 מיליארד מאמינים ברחבי העולם בכלל ו-72 מליון המאמינים בארצות הברית בפרט הינם כמות עצומה של חברים ב"ארגון" הנקרא הכנסייה הקתולית. כמות כזו של מאמינים יכולה ואף צריכה להפוך את הוותיקן לשחקן שיקדם זכויות הומניטריות, מעשי צדקה וכיו"ב. האפיפיור הנכנס, פרנסיסקוס, ידוע כאדם ענו החי בצניעות שאחת ממטרותיו לעצב עולם שידאג לעניים. ראוי אף לציין כי בחירת שמו נעשתה כמחווה לפרנסיסקוס מאסיזי, מקים המנזר הפרנסיסקני שהקדיש את חייו למען העניים והמדוכאים. לטובת הוותיקן עומד לא רק המשאב האנושי הרב שדרכו יקדם ערכים אלה אלא גם כמות עצומה של כסף שבטוח לא תזיק. הכנסייה הקתולית בפרט והנצרות בכלל, על אף השאיפה לאהבה כלל-עולמית, לא בדיוק הצטיינה בכך לאורך ההיסטוריה. דברי הימים מראים כי הנצרות אחראית להרג מליוני אנשים במהלך מסעות הצלב, האינקוויזיציה וכד'. דאז, לכנסייה הקתולית היה הרבה יותר כוח פוליטי ועל אף זאת, היא הייתה רחוקה מלנצל אותו לקידום אהבה ורווחת האנושות. כיום כאשר לוותיקן יש פחות עצמה פוליטית ועם זאת המוני מאמינים ומנהיג ששם את הדאגה לעניים בראש מעייניו, דווקא עכשיו, יש לכנסייה הקתולית אפשרות לתקן את עוונותיה. אני אישית מקווה שהוותיקן יידע למנף את כוחו לטובת האנושות כולה. אחרת, כפי שזה נראה כיום, הוא יהפוך לפחות ופחות רלוונטי.

שבעת מעשי החסד, ציור של פיטר ברויגל הבן

שבעת מעשי החסד, ציור של פיטר ברויגל הבן

מודעות פרסומת

3 מחשבות על “הוותיקן – את מי זה מעניין?!

  1. יופי של כתבה, אך יש בה טעות קטנה..
    "האפיפיור פיוס ה-11 גינה את הפאשיזם באיטליה ואת הנאציזם בגרמניה"
    זה רחוק מלהיות נכון.
    תחילה התנגד פיוס ה-11 למשטר הפאשיסטי מסיבות פוליטיות, שכן הוא צמצם משמעותית את כוחו של הוותיקן באיטליה, אך די מהר התרצה פיוס. בפברואר 1929 חתמו הוותיקן ואיטליה על "ההסכמים הלטרניים" ששינו את המצב ולמעשה תקפים עד היום.
    ההסכם כלל מתןו ריבונות אוטונומית מלאה של האפיפיור על קריית הותיקן, מתן פיצוי כספי חד פעמי על האדמות "שנגזלו" מן הכנסייה במאה ה19, הקטולית הוכרזה כדת הרשמית של איטליה ובנוסף זכתה הכנסייה ואנשים לתנאים מפליגים ולאטונומיה וחסינויות רבות.

    על יחסיו ה"חמימים" של פויוס עם המשטר הנאצי אפשר להסיק מן ההכרה ההדדית שהם נתנו האחד לשני ופעולותיו של האפיפיור שהביאו לפירק המלפגה הקטולית שפעלה כאופוזיציה להיטלר.

  2. שלום רגב,
    יכול מאוד להיות שאתה אכן צודק לגביי העובדות שהצגת. עם זאת, זה איננו שולל את העובדה כי פיוס ה-11 גינה את הנאציזם והם הפאשיזם. התנגדות אידיאולוגית וגינוי היה. לגביי הפעולות, הותיקן נכנע לבסוף, כמו שאר מדינות אירופה.
    את דוגמת הגינוי של הותיקן הבאתי על מנת להראות כי היה מצופה ממנו דברים מסויימים ברמה הבינלאומית.
    העובדות לקוחות מתוך מאמר שקראתי.

    על כל פנים, תודה על ההערה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s